VENÈCIA Carnaval 2007 |
14-02-2007
Vam sortir el dimecres de l’aeroport de Girona i vam arribar a Treviso als voltants de les 19 hores. Ens vam instal·lar a l’Hotel Continental i vam anar a fer un volt per la ciutat. L’hotel està molt ben situat, al costat mateix de l’estació de tren.
15-02-2007
Al matí sortim molt aviat per visitar tot el que puguem de Venècia. Arribem a Venècia a les 9 del matí. Agafem el vaporetto i anem a visitar l’illa de Murano. Ens passem el matí fent voltes per l’illa i ens quedem a dinar. Per arribar a l’illa passem per davant del cementiri de San Michele.
A la tarda tornem a Venècia i ens quedem al centre, a la plaça San Marco on podem gaudir de la desfilada de gent disfressada pel carnaval.
La plaça de Sant Marc és “l’única” plaça de Venècia, i la seva principal destinació turística. La plaça està dominada per la Basílica, el Palau Ducal i el campanar de Sant Marc, que s'erigeix exempt en un dels costats del palau.
La Basílica de Sant Marc: Exteriorment, l'església presenta una sèrie de cinc portals, sota cinc arcades decorades en diverses èpoques. D'aquestes portes, cal esmentar especialment la primera de l'esquerra, que encara conserva un bell mosaic del segle XIII, que curiosament representa la mateixa basílica de l'època. L'interior mostra un ambient característic, que li és donat per la seva arquitectura, de planta de creu grega, i les cúpules íntegrament recobertes de mosaics amb fons d'or. Hi ha unes galeries elevades, suportades per columnes, que conformen unes tribunes estretes que hom diu que eren reservades antigament a les dones. El paviment del segle XII mostra també una bella decoració en mosaic.
El Palau Ducal situat a l'extrem oriental de la plaça de Sant Marc, és un dels símbols de la glòria i el poder de Venècia. Edifici d'estil gòtic, les seves dues façanes més visibles miren cap a la llacuna de Venècia i la plaça de Sant Marc. El palau va ser residència dels duxs, seu del govern i de la cort de justícia i presó de la República de Venècia.
El campanar de Sant Marc és un campanar emblemàtic de la ciutat de Venècia. Fa 98,6 m d'alçada i és un dels campanars més alts d'Itàlia. S'aixeca, sense estar adossat enlloc, en un angle de la plaça de Sant Marc, just davant de la basílica de Sant Marc.
El pont dels sospirs: és un dels ponts més famosos de Venècia. Uneix el Palau Ducal amb l’antiga presó de la Inquisició. El seu nom ve dels sospirs dels presoners que normalment eren condemnats a mor.
16-02-2007
Vam llogar un cotxe per visitar la ciutat de Ràvenna. El primer que vam visitar quan vam arribar a la ciutat va ser el Mausoleu de Teodoric és un monument situat als afores de Ravenna (Itàlia) construït pel rei Teodoric el Gran cap a l'any 520 dC. amb la intenció de què fos la seva futura tomba, en marbre blanc d'Ístria. És la més cèlebre construcció funerària dels ostrogots. Aquest és l'únic exemple supervivent d'una tomba de rei bàrbar d'aquest període.
La basílica de Sant Apol·linar el Nou es va aixecar per voluntat de Teodoric el Gran el 505 per al culte arrià de la seva gent, encara que va ser consagrada al culte catòlic el segle VI. Els trets més destacats que posseeix aquesta basílica són els mosaics que omplen els murs nord i sud, amb representació d'imatges de profetes, sants i màrtirs, així com escenes de miracles i de la Passió de Crist. No existeixen escenes de la infància de Jesús, encara que és possible que en el seu origen sí que n'hi hagués, ja que han desaparegut per complet els mosaics que havien de trobar-se a l'absis i a l'arc de triomf, llocs on podien estar narrades (tal com succeeix a la basílica de Santa Maria Major de Roma).
La basílica de Sant Vidal de Ravenna és un dels temples més importants de l'art bizantí que, com d'altres de la mateixa ciutat de Ravenna, es va reformar per desig exprés de l'emperador Justinià a partir de construccions anteriors a fi d'accelerar la integració dels territoris conquerits a l'imperi Bizantí. La impressió aclaparadora de mosaics que dóna el temple es deu principalment als seus colors. A diferència d'altres indrets que, sovint, han perdut la intensitat del color, a Sant Vidal els mosaics estan fets de pedres semiprecioses que conserven millor el seu colorit amb el pas del temps. La fulla d'or incrustada entre les dues capes de vidre d'algunes tessel·les era d'or autèntic i encara es pot apreciar la seva brillantor original.
Els dos mosaics més famosos estan situats als costats de l'altar encarats entre ells: es tracta de l'emperador Justinià I i la seva esposa, l'emperadriu Teodora. Estan envoltats per personatges i compten amb l'opulència que requeria la seva situació religiosa i política. Els mosaics representen la presumpta cerimònia de consagració de l'església de Sant Vidal, que mai no va tenir lloc tal com està representada, ja que els emperadors mai van viatjar a la ciutat italiana; de fet, Teodora va morir aquell mateix any. Tots els personatges importants estan perfectament individualitzats i són recognoscibles pels seus retrats. Tanca el seguici la guàrdia personal de l'emperador amb el crismó en els seus escuts. Tots es troben dempeus i dirigeixen la seva mirada a l'espectador.
Al costat de l'Epístola: l'emperadriu Teodora porta un calze d'or. Va precedida per dos dignataris de la cort, un dels quals obre una cortina que cobreix una porta que té una font d'aigua al davant. L'emperadriu es troba en el centre del quadre, sota un fornícula amb forma de petxina, coronada amb una diadema de pedres precioses i amb una clàmide de color de porpra bordada amb les figures dels tres Reis Mags.
El mausoleu de Gal·la Placídia a Ravenna (Itàlia) és una cèlebre tomba monumental de la germanastra de l'emperador Honori. Construït entre 425 i 430 és mundialment famós pels seus sumptuosos mosaics, els més antics de la ciutat i que marquen la transició entre l'art paleocristià i l'art bizantí. L'estructura té planta centralitzada. Com tots els mausoleus, més concretament aquesta és de creu grega, i és aquesta la primera construcció occidental que presenta aquesta forma. Quant a la seva aparença exterior, presenta un model molt clàssic: revestiment de maó i pedra units per argamassa, i articulat amb petits arcs cecs a l'exterior, i una teulada coberta de teula corbada abocant a 2 o 4 aigües. Les seves grans novetats es veuen a l'interior i en la forma de la planta: el seu interior es tanca amb una cúpula buida no extraadossada i voltes de canó en els arcs laterals, i les parets estan decorades amb rics mosaics. La cúpula també està coberta per mosaics, representant vuit dels apòstols i figures simbòliques de coloms bevent en un atuell. Els altres quatre apòstols estan representats en les voltes del braç transversal; sobre la porta, hi ha una representació «pastoral celeste», és a dir, de Jesucrist com el Bon Pastor, jove, sense barba, amb cabell ondulant, i envoltat d'ovelles; en el costat oposat, hi ha un tema que s'interpreta com la representació de sant Llorenç (màrtir). Panells prims i translúcids de pedra permeten que passi la llum a l'estructura a través de les finestres. Es conserva tota la seva decoració i els sarcòfags. La decoració (basada en motius cristians) té un important simbolisme, i presenta temes vegetals (evocant el paradís) combinats amb decoració geomètrica i figurativa (màrtirs, apòstols, àngels, etc.). L'absis presenta una decoració d'un cel estrellat amb àngels a les cantonades.
Els mosaics de Ravenna són un dels monuments més impressionants que es poden veure a Europa.
17-02.2007
Vam sortir de bon matí i vam fer la volta al llac Garda. El paisatge magnífic i els pobles del costat del llac extraordinaris. Vam visitar Riva di Garda i Sirmione.
18-02-2007
L’avió sortia a les 18h i vam aprofitar el matí per visitar per últim cop Venècia. Vam visitar el Palau Ducal i vam passejar per els estrets carrers que estaven plenes de disfresses.
VIATGES
ILLES LOFOTEN 2001 / NORUEGA 2001
PORTUGAL Nadal 2001 / 2001 BRAGANÇA
CANADA (1)2002 CANADA (2) 2002
EUA 2004a (NORDOEST) EUA 2004b